Modernizacja linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka: demontaż sieci trakcyjnej i przebudowa torów

Modernizacja linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka: demontaż sieci trakcyjnej i przebudowa torów

Rozpoczęcie modernizacji linii kolejowej między Żywcem a Suchą Beskidzką nastąpiło w sobotę, 30 listopada, od rozpoczęcia demontażu sieci trakcyjnej. Stacja kolejowa w Żywcu była pierwszym miejscem, gdzie rozpoczęto te prace. Dorota Szalacha, członek zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, przekazała informacje na temat planów dotyczących demontażu sieci trakcyjnej oraz rozbiórki torów, która ma się rozpocząć jeszcze w grudniu.

Prace modernizacyjne na trasie Żywiec – Sucha Beskidzka obejmują szeroki zakres działania. Między innymi planuje się przebudowę torów na długości 35 kilometrów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterujących ruchem kolejowym. W projekcie uwzględniono również przebudowę 90 przepustów i 55 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie stacje i przystanki na trasie: Stryszawa, Lachowice, Lachowice Centrum, Kurów Suski, mijanka Hucisko, Pewel Wielka, Pewel Wielka Centrum, Pewel Mała i Żywiec Sporysz zostaną zmodernizowane. Nowoczesne obiekty będą zapewniały lepszą dostępność i komfort dla wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Zgodnie z planem, całość prac ma zakończyć się w drugim półroczu 2026 roku. Dzięki przeprowadzonym modernizacjom czas przejazdu na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec skróci się o niemal 30 minut. Szybki pociąg do Krakowa Głównego z Żywca będzie mógł pokonać trasę w 100 minut. Wszystko to przyczyni się do ułatwienia dojazdu do pracy i szkoły dla mieszkańców powiatów suskiego i żywieckiego, szczególnie tych, którzy dojeżdżają do Krakowa. Dodatkowo, podniesiony standard linii kolejowej położonej w pięknej scenerii południowej Polski stanie się atrakcyjniejszy dla turystów.

Warto też podkreślić, że koszt całkowity inwestycji wynosi 442,8 miliona złotych, co netto daje kwotę 360 milionów złotych.