Specyficzne inwestycje drogowe: Budowa S1 w Beskidach
Chociaż jest to tylko odcinek drogi ekspresowej S1 o długości 8,5 kilometra, tak zwane obejście Węgierskiej Górki, budowane w górskim terenie Beskidów, od samego początku przyciąga ogromną uwagę. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż prace związane z budową dróg na tak trudnym terenie, ze skarpami, które muszą być odpowiednio zabezpieczone przed osuwaniem się ziemi, dużymi wykopami oraz tunelami i estakadami, które muszą być wzniesione na stokach górskich, są niezwykle skomplikowane. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na fakt, że najwięcej prac budowlanych ma miejsce latem. Jednakże, planowany termin ukończenia tego projektu przypada dopiero na rok 2025.
Firma Mirbud S.A. jest odpowiedzialna za budowę tej części drogi ekspresowej pomiędzy miejscowościami Przybędza i Milówka. Już od początku było jasne, że projekt ten nie będzie prosty do realizacji. Jednym z najtrudniejszych elementów było wydrążenie czterech nitki dwóch tuneli w masywie górskim. To właśnie budowa tuneli spowodowała znaczne opóźnienia inwestycji na samym początku jej realizacji.
Tunele na tej trasie są drążone za pomocą tzw. nowej austriackiej metody drążenia tuneli (NATM), co oznacza, że nie używano tutaj dużych maszyn do drążenia tuneli, takich jak te wykorzystane przy budowie tunelu w Świnoujściu. W odmiennym podejściu do procesu drążenia tuneli przy budowie obejścia Węgierskiej Górki górotwór stanowi integralną część konstrukcji tunelu.